Czas wolny

Jak spać w śpiworze? 5 zasad, o których musisz pamiętać

• Zakładki: 15


Czeka Cię wypad pod namiot? Planujesz zacząć przygodę z bushcraftem? Przyda Ci się dobry śpiwór. Ale bez wiedzy zakup nawet najlepszego śpiwora nie sprawi, że będziesz smacznie spać w terenie. O co chodzi? Wielu początkujących biwakowiczów i bushcraftowców popełnia kilka podstawowych błędów podczas spania w śpiworze pod chmurką. Zobacz, co musisz wiedzieć zanim spędzisz swoją pierwszą noc w śpiworze. Szczególnie, kiedy na dworze jest zimno!

Zaopatrz się w matę lub karimatę

Przygotowanie do nocowania w śpiworze zacznij od podstaw. A skoro podstawy, to… izolacja od podłoża. Dobra mata albo karimata to niezbędny element wygodnego spania w śpiworze. Nawet dość cienka mata zapewni komfort Twoim plecom. Co ważne, temperatura gruntu nie będzie się przekładać na Twój komfort cieplny. Jeśli nocujesz na zewnątrz lub biwakujesz w chłodniejszym okresie roku, wybierz grubszą matę albo materac.

Wysusz i roztrzep śpiwór

Zanim umościsz się w środku śpiwora, zadbaj o to, żeby był suchy. Kiedy Twój śpiwór jest mokry, traci właściwości izolacyjne. Po przespanej nocy zawsze wysusz śpiwór, który może być mokry np. od Twojego potu albo deszczu. Dobrą praktyką jest też strzepanie śpiwora i to bez względu na jego rodzaj (puch czy wypełnienie syntetyczne). Dzięki temu izolacja w środku będzie równomiernie rozprowadzona, a do wnętrza dostanie się powietrze, które działa jak izolacja.

Załóż suche ubranie, czapkę i skarpety

Ubrania, w które Twój pot i deszcz wchłaniały się przez cały dzień, najlepiej zamień na suche. Jeśli nie masz możliwości się przebrać w bieliznę termoaktywną (dzięki niej nie zmarzniesz ani nie przegrzejesz się w nocy), postaraj się wysuszyć odzież przed snem. Nie zakładaj wielu warstw odzieży. Zanim wskoczysz do śpiwora zrób parę pajacyków, żeby się rozgrzać. Nie zapominaj też o głowie i stopach. Zawsze pakuj do plecaka zapasowe, suche skarpety do spania. Kiedy temperatura na dworze nie rozpieszcza ciepłem, załóż też czapkę, aby zatrzymać ciepło na dłużej.

Zjedz coś i nawodnij organizm

Przed snem zjedz coś ciepłego i napij się ciepłej herbaty. Praca układu trawiennego zapewni Ci odrobinę dodatkowego ciepła. Koniecznie zadbaj też o nawodnienie 1-2 godziny przed snem.

Rozgrzej śpiwór i… siebie

Nie wskakuj do śpiwora zmarznięty! Rozgrzej ciało – przebiegnij się, zrób przysiady. Dzięki temu Twoje ciepło rozejdzie się po śpiworze i będzie Cię dogrzewać. Rozgrzej też śpiwór, na przykład z pomocą butelki z ciepłą wodą, termoforu albo specjalnego podgrzewacza.

Śpij dobrze w swoim śpiworze!

Artykuł powstał przy współpracy z Morowo.

Fot. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
36 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.