Zdrowie

Skuteczne odchudzanie – jak się odchudzać bez efektu jojo?

• Zakładki: 20


Odchudzanie to proces długotrwały, który wymaga od nas cierpliwości i podejmowania dobrych decyzji. Wiele osób jednak nie wie, jak odchudzać się mądrze, by wytrwać w postanowieniu i by efekty były trwałe. Badania wykazują, że około 90% osób, którym udało się zrzucić zbędne kilogramy, wracają do starej wagi w przeciągu 5 lat. Dlaczego tak się dzieje i jak powinno wyglądać skuteczne odchudzanie?

Forma na lata, a nie na lato – skuteczne odchudzanie a zmiana nawyków żywieniowych

Aby po odchudzaniu kilogramy do nas nie wróciły, musimy na stałe zmienić na styl żywienia. Trudno jest jednak wytrwać na rygorystycznej diecie, dlatego warto od samego początku wypracować nawyki żywieniowe, które pozwolą nam najpierw schudnąć, a następnie utrzymać wypracowaną wagę. Skuteczne odchudzanie możliwe jest bez wykluczania z diety pieczywa, makaronów, ziemniaków, a nawet słodyczy. Kluczem jest utrzymanie ujemnego bilansu kalorycznego – nie może być on jednak zbyt mały. Od całkowitego zapotrzebowania należy odjąć od 200 do 500 kcal.

Warto oczywiście kupne słodycze i fast-foody zastąpić takimi, które sami przygotujemy w domu. Zdrowe produkty powinny stanowić 90% naszej diety bądź 80%, jeśli do diety redukcyjnej dodajemy aktywność fizyczną. Unikajmy także podejścia „100% albo nic” – niweczy ono trud całego tygodnia, gdy w weekend skusimy się na o jeden kawałek pizzy za dużo. W takim przypadku możemy albo wliczyć nadprogramowe kalorie w jadłospis na kolejne 3 dni, albo całkowicie zapomnieć o chwilowej słabości, licząc się, że efekty odchudzania w tym tygodniu będą nieco mniejsze.

Skuteczne odchudzanie a aktywność fizyczna

Kluczem do gubienia kilogramów jest ujemny bilans kaloryczny. Możemy go osiągnąć, ucinając kalorie, poprzez ćwiczenia fizyczne lub stosując obie metody jednocześnie. Połączenie diety redukcyjnej i aktywności fizycznej jest najlepszą metodą odchudzania – zdrowa, zbilansowana dieta pozwala nie tylko schudnąć, ale także obniżyć poziom cukru czy cholesterolu we krwi. Wartościowe posiłki dostarczają nam także niezbędnym witamin i minerałów. Również ruch jest niezbędny do zachowania zdrowia. Wzmacniając mięśnie na treningu siłowym, przyspieszamy metabolizm, poprawiamy proporcje naszej sylwetki, a dzięki ćwiczeniom cardio wzmacniamy serce i układ krwionośny. Jeśli należymy do osób, które nie lubią ćwiczyć, treningi zastąpmy marszami, tańcem, jazdą na rowerze lub pracami w ogródku.

Skuteczne odchudzanie wymaga także odpowiedniego nawodnienia. Woda jest niezbędna, by wszystkie procesy metaboliczne przebiegały sprawnie i by nasze wysiłki przynosiły satysfakcjonujące nas rezultaty.

Artykuł powstał we współpracy z H-T. Centrum Medyczne.

Fot. Shutterstock.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
12 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.