Sport

Jak wybrać dobry gryf do ćwiczeń? Poznaj opinię ekspertów z firmy Gipara

• Zakładki: 39


Sztanga to popularny sprzęt do treningu siłowego, który można znaleźć w każdej siłowni. Pozwala na podnoszenie ciężarów z większą kontrolą, niż to ma miejsce w przypadku hantli i odważnika kettlebell, angażując jednocześnie kilka mięśni. Aby ćwiczenia były efektywne i bezpieczne, trzeba zadbać o odpowiedni rodzaj gryfu, przystosowany do specyfiki ćwiczeń. Profesjonalny gryf pozwala na swobodne i płynne obracanie sztangą. 

Gryf to jeden z najważniejszych akcesoriów w świecie podnoszenia ciężarów. Na rynku można spotkać różne typy drążków o odmiennej specyfikacji, przeznaczone do wspierania osoby trenującej w osiąganiu jej celów. Odpowiednio dobrany gryf dba o stan stawów nadgarstkowych, łokciowych i barkowych, czyniąc wykonywane ćwiczenia bezpieczniejszymi. Najczęściej stosowanym drążkiem jest gryf olimpijski, który występuje w wersji krótkiej, prostej i łamanej. Pierwsza umożliwia precyzyjny dobór obciążenia. Druga sprawdza się w przypadku treningu siłowego z użyciem sztangi z dużym obciążeniem. Trzecia stanowi znakomity wybór dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z ciężarami – dba o to, aby nie doszło do przeciążenia stawów. 

Dlaczego warto sięgnąć po gryf olimpijski?

Idealnie nadaje się do dynamicznego treningu crossfitowego, gdyż wytrzymuje obciążenie nawet do 450 kg. Jest na tyle sprężysty, że nawet przy dużych obciążeniach powraca do pierwotnego kształtu bez trwałej deformacji, co pozwala na długie użytkowanie sprzętu. Gryf ważny 20 kg przy długości 220 cm i średnicy 50 mm. 

Na co zwrócić uwagę, kupując gryf olimpijski? 

Podstawową kwestią jest wytrzymałość gryfu. Ten parametr gwarantuje bezpieczeństwo podczas ćwiczeń. Jest ona podawana w trzech obszarach: wytrzymałość na rozciąganie, granica plastyczności i test.

  • Wytrzymałość na rozciąganie to maksymalne obciążenie, jakie pręt może wytrzymać bez pękania lub łamania. Szukając dobrego gryfu, musisz wybrać pręt o wysokiej wytrzymałości na pękanie. 
  • Granica plastyczności określa wielkość ciężaru, jaki może udźwignąć sztanga, zanim ulegnie deformacji, nie powracając do pierwotnego kształtu. 
  • Test – oznacza, że gryf został obciążony i przetestowana ciężarami, przy których nie doszło do zgięcia ani złamania. Im wyższy wynik testu, tym lepiej. 

Zanim kupisz gryf, upewnij się, że wybrany przez ciebie model nie jest pusty w środku. Niektórzy producenci w ramach oszczędzania materiałów, produkują gryfy niebędące pełnymi prętami. Mają one mniejszą wytrzymałość, co wpływa na mniejszy stopień bezpieczeństwa podczas użytkowania. 

Średnica gryfu  

Większość dostępnych na rynku gryfów umożliwia założenie obciążeń z otworem 30 mm lub 50 mm.  Kupując gryf o niestandardowej średnicy, możesz mieć problem z dokupieniem talerzy, które będą pasować do gryfu. 

Wzór radełkowania

Radełkowanie to szorstka część, na której kładziesz dłonie. Każdy wzór radełkowania przynosi inne korzyści. 

  • Pasywny – jest dosyć płaski i charakteryzuje się najmniejszą przyczepnością. Sprawdzi się w przypadku treningów wykorzystujących niskie obciążenie;  
  • Agresywny – ma kształt rombu z pojedynczym punktem. Sprawdza się przy dużych obciążeniach, ale nie jest odpowiedni do ćwiczeń wymagających wielu powtórzeń. 
  • Wulkan – przypomina krater i zapewnia najlepszą przyczepność. Sprawdza się przy większości ćwiczeń. 

Mechanika rękawów

Rotacja rękawów gryfu, czyli sposób, w jaki obracają się na wale, jest ważną i nazbyt często pomijaną kwestią.  Gdy rękawy się obracają, zmniejsza się ryzyko wystąpienia kontuzji nadgarstków i przeciążenia łokci. Jeśli zamierzasz trenowania podnoszenia olimpijskie, nie zapominaj o tej kwestii.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
114 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *